Wikia

Wat doen ze Edit

Buma/Stemra is een stichting in Nederland die opkomt voor de belangen van artiesten,componisten,tekstdichters en muziekuitgevers.De afkorting van Buma staat voor Bureau voor Muziek-Auteursrechten. de stichting stemra staat voor Stichting tot Exploitatie van Mechanische.Ze zorgen ervoor dat ze vergoedingen ontvangen voor het gebruik van hun creaties. Hiervoor sluiten ze onder meer ook overeenkomsten met muziekgebruikers.

Geschiedenis Edit

De vereniging Buma werd na het invoeren van de Auteurswet in 1912 opgericht in 1913. Het idee om deze vereniging op te richten van de componist en latere dirigent van het USO Jan van Gilse. Tegenwoordig meldt Buma/Stemra 20.000 aangesloten componisten, tekstdichters en muziekuitgevers op hun website. En bevat ongeveer 200 medewerkers.

Rechten vastleggenEdit

Als je echt wilt bewijzen dat het jou muziek is, is het verstandig om je muziek te registreren. Dit doe je bij bijvoorbeeld een belastingkantoor.

Wordt je werk best vaak gebruikt, dan is het beter om exploitatiecontract af te laten sluiten bij Buma/Stemra. Je hoeft dan zelf niet de vergoedingen te regelen, maar dat doen de stichting zelf.

Voor wie werken ze?Edit

Ze werken voor componisten, muziekuitgevers en tekstschrijvers. De afnemers voor de muziek zijn net zo belangrijk.

Muziekauteurs kunnen de exploitatie overdragen aan Buma/Stemra. Wanneer ze deze hebben overgedragen controleert Buma/Stemra wanneer de muziek wordt gebruikt. Via deze controle kunnen ze de vergoedingen krijgen, dit geldt voor zowel Nederland en voor in het buitenland

Wanneer betalen ? Edit

Je moet gaan betalen voor Buma/Stemra wanneer je muziekwerk van iemand anders gaat openbaar maken. ben jee een vergoeding verschuldigt aan de muziekauteur. Wanneer de muziek auteur is aangesloten bij Buma/Stemra moet je aan aan Buma/stemra betalen.

Wanneer niet betalen Edit

Je hoeft niet altijd geld te betalen voor het gebruik voor muziek bijvoorbeeld wanneer je thuis , bij een feestje of bij een familiebijeenkomst mag je alle muziek draaien die je wilt je hoeft dan geen toestemming te vragen. En niet te betalen.

Around Wikia's network

Random Wiki