Wikia

Een evenement is een verplaatsbare georganiseerde gebeurtenis. Het kan openlucht zijn of een manifestatie,(thema-)dag of week. Meestal is het gewoon normale publiek, maar het kan ook besloten zijn bijvoorbeeld een bedrijfsevenement.

Zo zijn er grote internationale evenementen in de vorm van Olympische Spelen, sportkampioenschappen of -toernooien, als de Europese- en wereldkampioenschappen op diverse takken van sport-, kunst-, muziekgebied of tentoonstellingen als Eurovisiesongfestival, Filmfestival, Wereldtentoonstelling, de Biënnale van Venetië etc. Er worden ook landelijke evenementen en grootschalige festivals gehouden en plaatselijke zoals een boekenmarkt.

Er worden onder andere soms ook meerdaagse evenementen gehouden op het gebied van kunst, cultuur, muziek, sport, religie, wetenschap, huishouden.

Nederland kent een aantal grote verschillende muziek festivals. Bijvoorbeeld: Extrema, Sensation white en black, Musica repulica, Solar, Latin village etc. Meestal worden deze festivals groot gehouden in de volop zomer.

Bij een evenement komt heel wat kijken: marketing, affiches, aankondigingen, uitnodigingen, reservatie, ticketverkoop, parking, garderobe of (vlaams:) vestiaire, beveiliging, toiletten, catering, muziek, vermaak, geluidsinstallatie...

Het kan voorts gaan om een grootschalige muziekuitvoering, popconcert, handelsbeurs of internationaal congres, welke veelal in een evenementencomplex, -terrein of beurshallen gehouden worden. Een speciaal soort evenement is een kunstevenement, zoals een kunst- en antiekbeurs of een openluchttentoonstelling met beelden.

Around Wikia's network

Random Wiki