Wikia

Reclame is een belangrijke communicatie middel op televisie, radio, internet en folder/poster.

Doel Edit

Het hoofd doel is vaak een onderwerp van discussie. Veel mensen zeggen dat het vooral gaat om te zorgen voor bekendheid. Het uiteindelijke doel van reclame is gedragsverandering van mensen door ze aan te zetten tot een actie die financiële of andere voordelen heeft voor de sponsor van de reclame. Dit kan direct zijn: consumenten overhalen tot het kopen van een bepaald product, de naamsbekendheid van een merk groter maken, zwevende kiezers overhalen om bij de verkiezingen op een bepaalde partij te stemmen en ga zo maar door.

Televisiereclame Edit

De televisiereclame is niet meer van onze televisie weg te denken. Zo mogen tv-zender zelf weten hoeveel een reclame blok duurt. Doordat steeds meer bedrijven via de televisie reclame wilde maken zijn (wetten) regels aangepast, waardoor het in sommige gevallen duurder uitvallen.

Nieuwe regels

  • Aantal minuten reclame per uur in gedaald van 20 naar 12.
  • De onderbrekingen voor nieuwsprogramma’s, (televisie)films en kinderprogramma’s worden beperkt tot om de 30 minuten. (dit mag de tv-zender zelf aanpassen wanneer het gebeurd)
  • Reclame mag niet te lang zijn maximaal 30 seconden.
  • Het geluidsniveau van reclamespots mag niet harder zijn de televisieprograma.
  • Reclame mag niet seksistisch, racistisch of discriminerend zijn.
  • Een verbod sigaretten/tabaksproducten reclame
  • Het moet duidelijk zijn wanneer een programma is gesponsord.(De meeste tv-zender doet dit voor en aan het einde van de televisieprogramma.

Radio Edit

De radio begon met zeezenders, dat zijn radiostations die vanaf een schip radio maakte. De bekendste zijn:

  • De HMS Andromeda (1907, er was nog geen reclame)
  • Radio 9MI (1980, hierbij kwam een keer een reclame langs van 5 seconden)

daarop volgde er meerdere radiostations dat gebeurde allemaal vanaf een schip.

Around Wikia's network

Random Wiki